• sokwoj1

ROWEREM PO GRUNWALDZIE. CZY JEŹDZI SIĘ ŁATWIEJ? (styczeń-marzec 2019)



Mija kolejny rok, a Rowerowej Trasy Grunwaldzkiej, kluczowej drogi rowerowej w dzielnicy,

wciąż nie ma. Na otarcie łez w te wakacje na kilkudziesięciu uliczkach wprowadzono kontraruch rowerowy. W kolejce czekają jeszcze inne inwestycje.

Na Grunwaldzkiej bez zmian

O zbliżającej się budowie Rowerowej Trasy Grunwaldzkiej rozpisywały się dwa lata temu wszystkie lokalne media. Prosta, asfaltowa trasa

wzdłuż ulicy Grunwaldzkiej od Ronda Smoluchowskiego aż po Targi miała zapewnić bezpieczne

i komfortowe połączenie dzielnicy z centrum miasta. Przewidziano pełną niezależność

od ruchu samochodowego, rozjazdy w boczne uliczki, a także remont sąsiednich chodników. Zapowiadało się pięknie!

Co ciekawe, Rowerowa Trasa Grunwaldzka znajdowała się na liście kluczowych inwestycji

już w Programie Rowerowym na lata 2007-2015.

Ponieważ nie została zrealizowana, priorytetowo potraktowano ją również w przyjętym

w zeszłym roku przez Radę Miasta Poznania

Programie Rowerowym na lata 2017-2022, który zakładał budowę pierwszego etapu

w ciągu kilku miesięcy.

Do dziś nie wbito ani jednej łopaty. Gotowy projekt, efekt długich konsultacji i ustaleń technicznych leży w szufladzie i to pomimo zagwarantowania

na ten cel środków z miejskiego budżetu. Czy inwestycja doczeka się ujęcia jako priorytet

w Programie Rowerowym w roku 2023? Czekamy.

Kontraruch rowerowy

Na wielu ulicach Grunwaldu jest zbyt mało miejsca, żeby pomieścić chodniki, miejsca parkingowe i pasy ruchu w obu kierunkach.

Tam, gdzie nie zmieściłyby się jednak obok siebie dwa jadące auta, nie ma problemu,

żeby wyminęły się auto i rower.

Kontraruch rowerowy, polegający na dopuszczeniu jazdy rowerem pod prąd

na jednokierunkowych ulicach, to duże ułatwienie w dojazdach do domu.

Dzięki niemu rowerzysta nie musi jeździć po osiedlu dookoła, może ominąć szerokie samochodowe arterie (np. Grunwaldzką czy Grochowską) i szybciej dotrzeć do celu.

W te wakacje kontraruch rowerowy pojawił się na kilkudziesięciu ulicach Grunwaldu.

Stało się to dzięki głosom mieszkańców, którzy wybrali ten projekt w Poznańskim

Budżecie Obywatelskim 2016.

Rozwiązanie szybko się przyjęło wśród rowerzystów, którzy chętnie z niego korzystają.

Wątpliwości budzi czasem zmiana geometrii wjazdów i wyjazdów na większości z nich,

ale ma ona swoje wyjaśnienie.

Wymalowano krótkie kontrapasy, których celem jest zapewnienie rowerzystom bezpiecznego poruszania się w obrębie skrzyżowań.

Powstrzymują one przed ścinaniem zakrętów przez kierowców i dają jadącym dodatkowy czas na wzajemne zauważenie się.

Kontraruch jest w pełni bezpieczny, co pokazuje praktyka z innych miast i części Poznania.

Kolejne inwestycje w przygotowaniu

W Poznańskim Budżecie Obywatelskim w poprzednich latach wygrały również inne rozwiązania, które powinny ułatwić poruszanie się rowerem po Grunwaldzie.

Wśród nich są: droga rowerowa na Marcelińskiej (połączenie między Bułgarską a Rycerską), przejazd rowerowy przez Grochowską na wysokości Słonecznej, stacje naprawy rowerów (Grunwaldzka, Promienista) czy kilkadziesiąt nowych stojaków rozmieszczonych

na całym osiedlu.

Tadeusz Mirski


[Informator Osiedlowy nr 87]



Ostatnie posty

Zobacz wszystkie