top of page
  • sokwoj1

TYDZIEŃ JĘZYKA OJCZYSTEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 74 (styczeń-marzec 2019)


W Szkole Podstawowej nr 74 w dniach 18 - 21 lutego realizowany był edukacyjny projekt

pt. "Tydzień Języka Ojczystego”, którego finał odbył się 21 lutego w Międzynarodowym Dniu Języka Ojczystego.

Święto to zostało ustanowione 20 lat temu przez UNESCO,

aby podkreślić różnorodność językową i kulturową świata, a także zwrócić uwagę na języki zagrożone i ginące. Dzień ten upamiętnia tragiczne wydarzenia, jakie miały miejsce

w Bangladeszu w 1952 r. – zginęło wówczas pięciu studentów uniwersytetu w Dhace,

którzy domagali się nadania językowi bengalskiemu statusu językaurzędowego.

Projekt zakładał popularyzację języka ojczystego i kształcenie świadomości językowej

wśród uczniów klas IV - VIII naszej szkoły.

Dbałość o język jest fundamentalnym przejawem patriotyzmu, stąd tak dużą wagę przykładamy do sprawnej i poprawnej umiejętności posługiwania się językiem w mowie i w piśmie.

Uczniowie brali udział w licznych konkursach i działaniach projektowych.

Jednym z nich była akcja pt.”Ratujmy wołacz!”, która miała na celu zwrócenie uwagi

na poprawność użycia wołacza i odróżnienia tej formy gramatycznej od mianownika.

Dużym zainteresowaniem cieszyły się zorganizowane na terenie szkoły podchody z QR Codem.

Nasi uczniowie kolejny już raz spotkali się z zadaniami związanymi z kodowaniem.

Wiemy, że chętnie po takie sięgają, stąd pomysł, by i tym razem uczyć się poprzez zabawę.

Także akcja pt. ”Dziś nie biegamy, dziś czytamy” okazała się sukcesem.

Tego dnia korytarze szkolne zapełniły się “zaczytanymi” uczniami i nauczycielami!

Wielu z nas przyniosło do szkoły swoją ulubioną książkę, którą czytało podczas przerw,

a biblioteka szkolna pękała w szwach! Prawie każdy chciał czytać! Niedowiarkom udowodniliśmy, że czytający nastolatek to nie relikt przeszłości.

Konkurs kaligraficzny, w którym zwycięzcami okazali się wszyscy jego uczestnicy, stał się dowodem na to, że ładnie pisać, to mądrze pisać!

Wystawa prac konkursowych towarzyszyła nam przez cały czas trwania projektu, podobnie jak inne wystawy: plakatów związanych tematycznie

z Dniem Języka Ojczystego, zakładek do książek czy humoresek zdobiących wszystkie drzwi szkolne drzwi.

Przygotowane przez uczniów prezentacje multimedialne o języku polskim zostaną wykorzystane na lekcjach.

W ramach projektu zostały przeprowadzone, metodą stacji zadaniowych, “Potyczki językowe”.

Dzięki nim udało nam się wyłonić reprezentantów klasy, którzy zawalczyli w Wielkim Finale

o tytuł Mistrza Języka Ojczystego.

W zadaniach kulminacyjnych wzięło udział 59 uczniów z 17 klas.

Możliwość pozytywnej rywalizacji, sprawdzenia się i uczenie poprzez zabawę udowodniły,

że uczyć się można w każdym miejscu i w każdy sposób.

By wykonać zadania uczniowie mogli korzystać z aplikacji: “Lubię język polski”.

Dwa zadania polegały na wykorzystaniu umiejętności matematycznych: gry w językowe szachy

i ortograficzne sudoku .

To drugie zadanie korelowało z przeprowadzanymi tego dnia w szkole eliminacjami

do matematycznego konkursu sudoku. .

Zaproponowaliśmy także zmagania ze scrabblami, odczytaniem przysłów zapisanych alfabetem Brail’a, odszyfrowywaniem i z gwarą wielkopolską.

Warto dodać, że już wkrótce szkolne koło teatralne zaprosi do obejrzenia na deskach teatru przedstawienia pt. “Mały Książę - gwarowo”.

Zadań oczywiście było dużo więcej, więc każdy mógł znaleźć coś dla siebie.

W dniu Wielkiego Finału uczniowie i nauczyciele stali się postaciami z literatury.

To zadanie pozwoliło pokazać uczniom, jacy są wspaniali, oryginalni i ponadprzeciętni.

Do szkoły zawitali m.in. pan Wołodyjowski, ksiądz Robak, Harry Potter z Hermioną, Neron, Pippi

( nawet kilka), Książę i Żebrak, rycerze i włóczędzy, agenci CBA, był Szerlock Holmes, Pinokio

i oczywiście pan Kleks. Nie zabrakło oczywiście Czerwonego Kapturka.

Nie sposób wymienić tu wszystkich, a szkoła tego dnia stała się nie do poznania!

W Szkole Podstawowej nr 74 uczymy nie tylko na lekcjach, a realizacja projektów staje się bardzo popularną i nowatorską formą zdobywania wiedzy. W tym roku to już kolejny zrealizowany projekt edukacyjny.

Za nami choćby: “Tydzień Kropki”, “Dzień Tabliczki mnożenia”, “Dzień litery π”, “ Piękna nasza Polska cała” , a co przed nami ? - przekonacie się wkrótce!

Ewa Majka

Nauczyciel SP 74 Poznań


[Informator Osiedlowy nr 87]

bottom of page